Att sätta upp mål är ett ypperligt sätt att få rätt saker att hända för såväl individer som för företag. Utan bra mål är det svårt att mäta framgång, motivera medarbetare och styra i rätt riktning. Ett effektivt sätt att formulera mål oavsett vilken övergripande målstyrningsmodell ni använder är genom att använda den enkla SMART-modellen.
Nedan har vi gjort en slags fusklapp du kan använda nästa gång du sätter ett mål för att utvärdera om det faktiskt är ett bra mål:
Genom att följa denna modell kan du säkerställa att deras mål är tydliga och uppnåeliga.
Exempel på ett mål som inte är SMART: "Vi ska förbättra kundnöjdheten."
Detta mål är för vagt och ger inte en klar vägledning till hur det ska uppnås eller mätas.
Omformulerat till ett SMART mål: "Vi ska öka NPS (net promoter score) från 9.2 till 9.3 genom att minska svarstiderna i kundtjänst med 15% innan slutet på Q4 2024."
Detta mål är:
Genom att omformulera målet till att vara SMART, blir det tydligare och mer handlingsbart, vilket ökar chanserna för framgång.
Att sätta upp SMARTa mål är ibland mer konst än vetenskap. Det kräver insikt om nuläge, en tydlig vision för framtiden och en förståelse för de resurser som finns tillgängliga.
I en svensk affärskultur, där samarbete och konsensus ofta värderas högt, är det särskilt viktigt att se till att målen är accepterade och förankrade i hela organisationen. Genom att följa SMART-modellen kan du säkerställa att mål är klara, uppnåbara och faktiskt kommer tillföra ett värde.
Mål och målstyrning är dock inte så enkelt som att bara formulera SMARTa mål. Läs gärna mer i någon av våra andra artiklar som handlar om målstyrning här.