Avvikelsehantering: nyckeln till ständiga förbättringar och ökad kundnöjdhet

Skrivet Av
Patrik Björklund
Patrik Björklund
Publicerad
April 23, 2024
Ämne
Avvikelsehantering

Nedan är ett utdrag från vår e-bok "ISO 9001,14001 och 45001 - Den ultimata guiden". Ladda ner hela e-boken gratis här.

Förstå avvikelser och kundsynpunkter

Avvikelsehantering är en process som används för att hantera avvikelser och kundsynpunkter. Rätt logiskt.

Poängen är att när vi hanterar avvikelser och kundsynpunkter på ett effektivt sätt kan vi förbättra våra produkter och tjänster och samtidigt förbättra kundupplevelsen.

När vi inte kan följa våra arbetsmetoder, något går fel eller vi upptäcker att vi kan förbättrasättet vi jobbar på så uppstår en avvikelse - en vara eller tjänst uppfyller inte våra krav.

Avvikelser och förbättringsförslag har lite olika perspektiv men är i stort samma sak – en möjlighet att förbättra sig. Antingen genom att minimera något negativt eller maximera något positivt.

Strategier för effektiv avvikelsehantering

För att hantera det här pratar många bolag om interna avvikelser eller förbättringsförslag. Nu när ni går mot certifiering så kommer begreppet ”ständiga förbättringar” dyka upp återkommande, och avvikelsehantering är en process för just detta. Att ständigt bli bättre genom att proaktivt och reaktivt agera på händelser, observationer och idéer inom organisationen.

Implementera avvikelsehantering i företagskulturen

Ett effektivt system för hantering av dessa frågor kräver dock tid och resurser. Men med rätt verktyg, utbildning och kultur kan detta bidra till ökad kvalitet, effektivitet och kundnöjdhet.

Kom ihåg: Varje rapporterad avvikelse eller synpunkt är en möjlighet till förbättring!

Avvikelsehantering- Kom igång

  1. Definiera vad en avvikelse är för er organisation:
    Det är viktigt att ni har en tydlig definition av vad en avvikelse är så att alla i organisationen förstår vad de ska leta efter och rapportera.
  2. Skapa en process för hur avvikelser ska rapporteras och hanteras:
    Processen bör vara tydlig och enkel att följa. Den bör också inkludera hur information om avvikelser ska dokumenteras och spåras.
  3. Utbilda personalen:
    Se till att alla i organisationen förstår vad en avvikelse är, hur de ska rapportera den och vad som händer när de gör det.
  4. Implementera ett system för att hantera avvikelser:
    Det kan vara ett IT-verktyg eller ett manuellt system, beroende på era behov.
  5. Följ upp och utvärdera processen regelbundet:
    Se till att processen fungerar som den ska och gör justeringar vid behov.
  6. Kommunicera effektivt:
    Kommunicera regelbundet om hur processen fungerar, vilka resultat ni ser och vilka åtgärder som vidtas för att åtgärda problem.
  7. Anpassa processen efter era behov:
    Varje organisation är unik, så se till att er process är anpassad efter era specifika behov och utmaningar.

Ovan är ett utdrag från vår e-bok "ISO 9001,14001 och 45001 - Den ultimata guiden". Ladda ner hela e-boken gratis här

Gratis e-bok
Allt från vad standarder kräver till hur du genomför ett projekt för att etablera ett certifierbart ledningssystem.
Tack! Nu får du snart ett e-post från oss!
Oj! 

Något gick fel.

Hör av dig till support@ampliflow.com.
Free e-book
Everything from what standards require to how you implement a project to establishing a certifiable management system.
Tack! Nu får du snart ett e-post från oss!
Oj! 

Något gick fel.

Hör av dig till support@ampliflow.com.
Behöver ni hjälp att nå ISO-certifiering?
AmpliFlow kan hjälpa dig med allt som behövs för att nå certifiering. Från smarta IT-system till projektledning, utbildning, internrevision och mycket mer. Boka ett möte idag för att få veta mer!
Tack! Vi hör snart av oss!
Oj! 

Något gick fel.

Hör av dig till support@ampliflow.com.
Artiklar

Fler artiklar

Verktyg, information och andra resurser du behöver.
Ledningssystem

Ledningssystem: Företagets dolda superkraft

Upptäck hur ett effektivt ledningssystem kan bli din dolda superkraft för att driva företags framgång. Lär dig hur det kan lösa återkommande problem, förbättra kundnöjdhet, stödja tillväxt och öka effektiviteten. ISO-certifiering är bara en bonus - den riktiga kraften ligger i ledningssystemet självt. Läs mer för att upptäcka hur du kan utnyttja denna superkraft i ditt företag.
Patrik Björklund
July 27, 2023
Managementkonsult

ISO certifiering ska göra dig bättre - inte bara uppfylla krav

Förändra synen på ISO-certifiering med AmpliFlow. Mer än certifiering, det är en struktur för kontinuerlig förbättring av din verksamhet.
Patrik Björklund
October 22, 2023
ISO-certifiering

Riskera inte konkurs genom att använda oseriösa aktörer för ISO-certifiering

Riskerar ditt företag konkurs med en oseriös ISO-certifiering? Läs om farorna och hur du kan undvika dem.
Patrik Björklund
October 18, 2023

Gör som många andra - ta hjälp av AmpliFlow

Boka ett möte idag för att diskutera hur vi kan hjälpa dig med system och/eller stöd.
Litet eller börsnoterat. Rekrytering eller betongindustri. AmpliFlow är för alla.