4 steg till en bra policy

Skrivet Av
Patrik Björklund
Patrik Björklund
Publicerad
June 25, 2024
Ämne
Policy

Nedan är ett utdrag från vår e-bok "ISO 9001, 14001 och 45001 - Den ultimata guiden" Ladda ner hela e-boken gratis här.

En policy är en, av högsta ledningen framtagen, avsiktsförklaring och vägledning för att styra beslut och uppnå önskade mål i organisationen.

Policys bör tas fram för de ämnesområden som högsta ledningen har identifierat som extra viktiga att efterleva för att organisationen skall kunna uppnå sin strategi. Vanliga ämnesområden är t.ex. kvalitet, miljö, informationssäkerhet och arbetsmiljö.

Det finns många sätt att göra en policy på. Den kan vara lång eller kort, ett dokument eller en utskriven plansch.

Att skapa en policy kan vara en kreativ process och det finns ingen mall som passar alla organisationer. Det viktiga är att policyn reflekterar organisationens värderingar, mål och förväntningar.

Att utforma en effektiv policy

En policy är bara så bra som dess genomförande. Det är därför viktigt att inte bara formulera en policy, utan också att se till att alla inom organisationen känner till och förstår den.

De fyra stegen är: Kommunicera, Utbilda, Följ upp och Uppdatera

Steg 1 - Kommunicera

Se till att alla medarbetare känner till policyn och förstår dess betydelse och ändamål. Detta kan göras genom möten, utbildningar eller informationsmaterial.

Steg 2 - Utbilda

Utbilda personalen i hur de ska följa policyn i sitt dagliga arbete. Detta kan innefatta specifika instruktioner, riktlinjer eller checklistor.

Steg 3 - Följ upp

Kontrollera regelbundet att policyn följs och använd feedback från medarbetarna för att göra eventuella justeringar.

Steg 4 - Uppdatera

Policys bör inte vara statiska dokument utan uppdateras regelbundet för att hålla jämna steg med organisationens utveckling och omvärldens krav.

Slutsats

Med rätt implementering kan en verksamhetspolicy bli ett effektivt verktyg för att styra organisationens arbete mot de uppsatta målen.

Slutligen bör varje verksamhetspolicy vara tydlig, lättförståelig och direkt applicerbar på de dagliga rutinerna inom företaget. Endast då kommer den ha den önskade effekten – ett mer effektivt, säkert och ansvarsfullt företag.

Ovan är ett utdrag från vår e-bok "ISO 9001, 14001 och 45001 - Den ultimata guiden" Ladda ner hela e-boken gratis här.

Gratis e-bok
Allt från vad standarder kräver till hur du genomför ett projekt för att etablera ett certifierbart ledningssystem.
Tack! Nu får du snart ett e-post från oss!
Oj! 

Något gick fel.

Hör av dig till support@ampliflow.com.
Free e-book
Everything from what standards require to how you implement a project to establishing a certifiable management system.
Tack! Nu får du snart ett e-post från oss!
Oj! 

Något gick fel.

Hör av dig till support@ampliflow.com.
Behöver ni hjälp att nå ISO-certifiering?
AmpliFlow kan hjälpa dig med allt som behövs för att nå certifiering. Från smarta IT-system till projektledning, utbildning, internrevision och mycket mer. Boka ett möte idag för att få veta mer!
Tack! Vi hör snart av oss!
Oj! 

Något gick fel.

Hör av dig till support@ampliflow.com.
Artiklar

Fler artiklar

Verktyg, information och andra resurser du behöver.
Projektledning

Skillnaden mellan att vara ansvarig och att vara delaktig

Vad är egentligen skillnaden mellan att vara delaktig och ansvarig i ett projekt, en avvikelse eller ett annat arbetsmoment? Läs mer här.
Patrik Björklund
August 16, 2024
Ledningssystem

Analoga och digitala ledningssystem - vad är skillnaden?

Upptäck hur ett digitalt ledningssystem kan förbättra effektivitet och kvalitet i din verksamhet. Gratis guide tillgänglig!
Patrik Björklund
March 7, 2024
Certifiering

Hur går en ISO-certifiering till?

Vid en certifiering bevisar ni att ert ledningssystem uppfyller kraven i den aktuella standarden. Och hur bevisar man det? Jo genom att ta sig igenom de 6 stegen i certifieringsprocessen.
Joakim Stenström
February 25, 2022

Gör som många andra - ta hjälp av AmpliFlow

Boka ett möte idag för att diskutera hur vi kan hjälpa dig med system och/eller stöd.