Guide för befattnings- och kompetensregistret i AmpliFlow

Patrik Björklund
Uppdaterad
Jan 21, 2025

Välkommen till vår guide för att komma igång med arbetet kring att skapa och använda både ett befattningsregister och ett kompetensregister i AmpliFlow. Dessa två moduler är grundläggande för att säkerställa att relevant personal har de kunskaper och färdigheter som krävs för att uppfylla kraven i ert ledningssystem samt för att stötta er certifieringsprocess mot valda ISO-standarder.

Med andra ord är befattningsregistret och kompetensregistret de första stegen ni tar i AmpliFlow för att skapa en solid grund för er fortsatta kompetenshantering.

Denna guide syftar till att hjälpa er att:

• Förstå syftet med befattningsregistret samt kompetensregistret och hur dessa två register hänger ihop.
• Effektivt sätta upp, anpassa och använda den modul i AmpliFlow som stödjer befattnings- och kompetenshantering.
• Säkerställa en tydlig process som uppfyller relevanta ISO-krav på kompetenshantering.
• Lägga grunden för att senare skapa en “kompetensmatris”, vilken bland anat kommer användas för att redovisa hur ni säkerställer rätt kompetenser i er organisation.

Befattningsregistret och kompetensregistret är tätt sammankopplade: Befattningsregistret beskriver vilka roller och ansvar som finns i organisationen, medan kompetensregistret definierar de olika kompetenser som kan tilldelas dessa roller. Genom att följa de steg och rekommendationer som presenteras här kommer ni att säkerställa att ni uppfyller ISO-standardernas krav på planerad och mätbar kompetensuppbyggnad i organisationen.

Grundförståelse

Innan ni börjar arbeta i AmpliFlow med att lägga upp befattningar och kompetenser är det viktigt att få en grundläggande förståelse för vad kompetenshantering i stort innebär, eftersom befattningar och kompetenser är en grundläggande del av det området. Ni kan läsa mer utförligt om detta i artikeln "vad är kompetenshantering".

Kompetenshantering handlar om att systematiskt identifiera, utveckla och följa upp de kunskaper, färdigheter och beteenden som behövs för att organisationen ska nå sina mål samt uppfylla de krav som ställs av ISO-standarder.

Befattningsregistret och kompetensregistret är centrala komponenter i detta arbete, eftersom:

• Befattningsregistret beskriver vilka roller som krävs i verksamheten och kan beskriva ansvar, befogenheter och förväntade beteenden som hör till varje roll.
• Kompetensregistret definierar vilka kompetenser (kunskaper eller färdigheter) som organisationen behöver och hur företaget definierar olika nivåer av kompetens inom den specifika kompetensen.

Genom att tilldela roller till anställda och kombinera dessa register får ni en tydlig bild av vilka medarbetare som har vilka kompetenser, var bristerna finns, och i förlängningen när ni även är färdiga med kompetensmatrisen och utbildningsplaner: hur ni ska planera för att fylla de luckorna som uppstår när krav, regelverk eller strategier förändras.

Hur ska det göras?

Här fokuserar vi på de praktiska stegen i AmpliFlow för att sätta upp och använda befattningsregistret och kompetensregistret.

Redan nu är en stor del av arbetet förberett i AmpliFlow: det finns standardmallar importerade i er miljö för hur olika befattningar kan se ut och hur kompetenser kan definieras. Men det är såklart viktigt att ni anpassar allt till er egen verksamhet.

Nedan följer en generell steg-för-steg-lista som guidar er igenom processen:

  1. Tilldela behörigheter i AmpliFlow-verktygen till de medarbetare som ska jobba med att skapa och administrera befattningar och kompetenser.
  2. Analysera och uppdatera befintliga listor/dokument kring era befattningar:
    • Kartlägg vilka befattningar som finns i nuläget. I vissa företag finns redan en befattningshandbok eller dokument som beskriver roller och ansvar.
    • Addera eventuellt nya befattningar som saknas (exempelvis helt nya roller för digital utveckling, hållbarhetsfrågor eller kvalitetssamordning).
    • Ta bort föråldrade eller irrelevanta befattningar som inte längre existerar.
  3. Analysera och uppdatera befintliga listor/dokument kring kompetenser:
    • Om ni redan har en lista över kärnkompetenser, specialkompetenser eller andra typer av kompetenser, se över dessa.
    • Lägg till nya kompetenser (baserat på nya lagkrav, nya marknadskrav eller interna strategier).
    • Ta bort sådant som är inaktuellt.
  4. Lägg till dessa befattningar och kompetenser i AmpliFlow:
    • Ange relevanta detaljer och beskrivningar (t.ex. ansvar, befogenheter, förväntade beteenden, kompetenskrav osv.).
  5. Uppdatera informationssidan i AmpliFlow där ni beskriver hur ni jobbar med befattningar och kompetenser, samt vilka som är ansvariga och delaktiga i processen:
    • Detta är viktigt för revision och för att ni internt ska ha tydliga rutiner.
    • Ange vem som äger processen för att hantera befattningsregistret och kompetensregistret.
  6. Gå igenom och bocka av samtliga kontrollpunkter i checklistan:
    • I AmpliFlow finns troligen en checklista för att ni inte ska missa några viktiga steg i att säkra korrekta befattningar och korrekt definierade kompetenser.
    • Genom att följa checklistan kan ni vara trygga i att ni uppfyller ISO-kraven på dokumentation och uppdatering av dessa register.
  7. Om ni anlitat en konsult från AmpliFlow, notifiera denne att arbetet är redo för genomgång:
    • Konsulten kan därefter gå igenom och verifiera att utfört arbete matchar kraven i t.ex. ISO 9001, ISO 14001 eller annan standard som ni siktar på att certifiera er emot.

Förklaring av respektive kolumn

I både befattningsregistret och kompetensregistret i AmpliFlow finns ett antal kolumner (fält). Nedan förklarar vi de viktigaste kolumnerna och deras syfte. På så sätt blir det enklare för er att mata in och strukturera informationen rätt från början.

Befattningsregister

I befattningsregistret beskrivs inte bara titel och övergripande ansvar, utan även förväntat beteende och typiska arbetsuppgifter. Ni kan förtydliga hur en roll bidrar till organisationens mål och hur ni säkerställer att rätt person innehar rollen.

Ett väl utformat befattningsregister kan även vara en stor tillgång vid rekrytering och personalutveckling. När ni gör en kravspecifikation för en ny medarbetare eller bedömer behovet av vidareutbildning för en grupp kan ni snabbt se vilka befattningar som berörs och vilka kompetensluckor som finns.

  1. Name (Engelskt fält) / Namn (Svenskt fält)
    Syfte: Detta är själva titelbenämningen på befattningen. Rätt språk kommer visas för användaren baserat på vad de valt för språk i AmpliFlow.
    Exempel: “Business Developer” / “Affärsutvecklare”.
  2. Description (Engelskt fält) / Beskrivning (Svenskt fält)
    Syfte: Detta är det textfält där ni utförligt beskriver befattningens uppdrag, ansvar, befogenheter, förväntade beteenden och så vidare. Beskrivningen hjälper alla att förstå rollens omfattning och dess bidrag till verksamheten.
    Tips: Tänk på att vara så konkret som möjligt och inkludera relevanta exempel.
  3. Kompetenser (Välj i en lista av kompetenser)
    Syfte: Här kan ni ange vilka kompetenser som är relevanta för just denna befattning. Det kan röra sig om allt från kommunikationsförmåga till specifika tekniska kunskaper, projektledningsförmåga eller branschkännedom.
    Tips: Håll kompetenslistan lagom detaljerad. Det är bättre att definiera och underhålla 50 väl genomtänkta kompetenser än 500 diffusa.

När man väljer kompetenser i befattningsregistret hänvisar man alltså direkt till de poster som skapats i kompetensregistret. Genom den kopplingen kan ni senare se vilka personer i organisationen som uppfyller de kompetenskrav som är kopplade till en viss befattning.

I många fall lägger man också in eventuella lagkrav eller branschkrav under description/beskrivning. Till exempel om ni måste uppfylla vissa specifika miljökrav och därför behöver en person med kunskap i ISO 14001, eller om arbetsmiljölagen kräver att vissa roller har relevant utbildning.

Kompetensregister

Kompetensregistret har samma kolumner som befattningsregistret (Name/Namn, Description/Beskrivning osv.), men innehållet representerar istället kompetenser. Nedan förklarar vi hur ni effektivt kan fylla kolumnerna i kompetensregistret.

Kompetensregistret är, som namnet antyder, en systematisk förteckning över alla kompetenser som ni har identifierat som relevanta för organisationen. Det kan handla om generella kompetenser som “Kommunikation och presentation”, men också om mycket specifika kompetenser såsom “Produktionskunskap inom kemisk industri”.

Att skapa ett kompetensregister kräver ofta en gemensam diskussion i organisationen om vilka kompetenser man värdesätter eller har behov av. Det är också här ni lägger grunden till er “kompetensmatris” – det vill säga en karta över vilka roller (eller individer) som behöver vilka kompetenser och i vilken utsträckning.

  1. Name (Engelskt fält) / Namn (Svenskt fält)
    Syfte: Detta är benämningen på kompetensen. Det kan vara “Strategisk planering och vision”, “Kommunikation och presentation”, eller mer tekniskt inriktade kompetenser som “ISO 9001” eller “C++-programmering”.
    Tips: Försök att vara konsekventa i hur ni namnger kompetenser och undvik dupliceringar.
  2. Description (Engelskt fält) / Beskrivning (Svenskt fält)
    Syfte: Här ger ni en mer detaljerad beskrivning av vad kompetensen innebär i praktiken. För “Strategisk planering och vision” kan ni t.ex. ta upp förmågan att analysera marknadstrender, ta fram affärsplaner och sätta tydliga mål. För “ISO 9001” kan ni ange att det rör sig om grundläggande kunskap om kraven i standarden och förmågan att implementera dessa i verksamheten.
    Tips: Beskriv gärna också varför kompetensen är viktig för organisationen.
  3. Kompetenskategorier eller -områden (ibland i form av taggar)
    Syfte: Beroende på er AmpliFlow-konfiguration kan ni ha möjlighet att tagga olika kompetenser för att enklare gruppera dem. Till exempel “Ledarskap”, “Regelverk”, “Teknisk kompetens”, “Administrativ kompetens” osv.
    Tips: Detta underlättar när ni sedan vill filtrera och sammanställa t.ex. en översikt över vilka som har ledarskapskompetens i verksamheten.
  4. Kompetensnivåer (optional)
    Syfte: I vissa fall vill ni kanske differentiera mellan grundläggande, avancerad eller expertkompetens. Det kan ni göra i antingen kompetensregistret eller i en särskild matris.
    Tips: Ha inte för många klassificeringsnivåer. Tre till fem nivåer brukar räcka (t.ex. “Nybörjare”, “Kunna tillämpa”, “Avancerad” och “Expert”).

En vanlig utmaning när man bygger kompetensregister är hur detaljerad man ska vara. Å ena sidan vill man vara så specifik att det är tydligt vilken kompetens som krävs, men å andra sidan vill man inte dränka sig i oöverskådliga listor. Det viktigaste är att hitta en struktur som funkar för just er organisation, där ni enkelt kan uppdatera och konkretisera i takt med att verksamheten eller omvärlden förändras.

Exempel

Som inspiration finner ni nedan ett mer utförligt exempel på en befattning hämtat från en “Affärsutvecklare”/“Business Developer”.

• “Name”/“Namn”: Business Developer / Affärsutvecklare
• “Description/Beskrivning”:

  • Affärsutvecklaren ansvarar för att identifiera och skapa nya affärsmöjligheter för företaget. Rollen innebär att analysera marknaden, bygga relationer med potentiella kunder och utveckla strategier för att öka företagets intäkter och tillväxt. Affärsutvecklaren arbetar nära ledningen för att formulera och genomföra affärsstrategier.
  • Ansvarsområden:
    1. Identifiera och utvärdera nya affärsmöjligheter och marknader.
    2. Bygga och underhålla relationer med potentiella kunder och partners.
    3. Utveckla och presentera affärsstrategier och förslag.
    4. Analysera marknadsdata och trender för att informera affärsbeslut.
    5. Samordna med andra avdelningar för att säkerställa effektiv implementering av affärsinitiativ.
    6. Deltaga i förhandlingar och sluta avtal med kunder och partners.
    7. Rapportera om affärsresultat och rekommendera förbättringar till ledningen.
  • Befogenheter:
    1. Arbeta fram nya förslag på affärsstrategier och marknadsföringsinsatser.
    2. Godkänna business case och projektbudgetar.
    3. Representera företaget i möten med kunder och samarbetspartners.
    4. Implementera förändringar i affärsstrategier baserat på marknadsanalys.
  • Förväntat beteende: Strategisk, proaktiv och relationsorienterad, med förmåga att tänka kritiskt och lösa problem.
    • “Kompetenser (ur valbar lista)”:
  • Strategisk planering och vision
  • Budgetering och finansiell planering
  • Nätverksbyggande och partnerskap
  • Projektledning
  • Kommunikation och presentation

När ni lägger in denna befattning i befattningsregistret i AmpliFlow, är det viktigt att den information som väljs speglar verkligheten. Ni behöver också bedöma om vissa kompetenser ska vara “obligatoriska” (ett absolut krav för arbetet) och vilka som är mer “meriterande”.

Avslutning

Innan ni meddelar er konsult eller andra interna intressenter att befattningsregistret och kompetensregistret är klara för genomgång, se till att ni har bockat av i checklistan för implementation i er AmpliFlow miljö som säkerställer att ni möter kraven och har gjort allt som krävs.

Ni är varmt välkomna att höra av er för mer information, frågor och eventuellt ytterligare rådgivning. Tack för att ni använder AmpliFlow, och lycka till med ert kompetenshanteringsarbete!

Kontakt

• Webbplats: www.ampliflow.se/support
• E-post: support@ampliflow.se

Behöver du hjälp?
Hör av dig, vi finns här för att hjälpa dig.
Tack! Nu får du snart ett e-post från oss!
Oj! 

Något gick fel.

Hör av dig till support@ampliflow.com.